Royal Enfield Since 1901

Het verhaal van Royal Enfield Since 1901

Het verhaal van Royal Enfield Since...

Het verhaal van Royal Enfield. Since 1901.

Het verhaal van Royal Enfield Since 1901

Het verhaal van Royal Enfield Since 1901

Royal Enfield Since 1901

   Tekst toevoegen ...

 

 

 

1891

In november 1891 kopen ondernemers Bob Walker Smith en Albert Eadie George Townsend & Co. van Hunt End, Redditch. Townsend's is een gerespecteerde naaldfabrikant van bijna 50 jaar die onlangs is begonnen met de productie van fietsen.

 

 

 

 

1893

Het duo wint een contract om precisiedelen te leveren aan de Royal Small Arms Factory in Enfield, Middlesex. Om deze prestigieuze bestelling te vieren, noemen ze hun onderneming de Enfield Manufacturing Company Ltd. en noemen ze hun eerste door Bob Walker Smith ontworpen fiets, de Enfield. Het volgende jaar worden hun fietsen omgedoopt tot Royal Enfields en wordt het handelsmerk ‘Made Like A Gun’ geïntroduceerd.

 

 

 

 

1898

Bob Walker Smith ontwerpt het eerste gemotoriseerde voertuig van het bedrijf. Bekend als een vierwieler, is het gebouwd rond twee stevige fietsframes en maakt gebruik van een eigen 1 1/2 pk De Dion-motor. Het bedrijf voltooit zijn handelsnaam als The Enfield Cycle Co. Ltd., een naam die het de komende 70 jaar zal gebruiken.

 

 

 

 

1900

Royal Enfield duikt in de motorsport wanneer een van zijn vierwielers de inaugurele 1000 Mile Trial betreedt. Na een martelende langlaufroute van Londen naar Edinburgh en terug, doet het evenement het Britse publiek veel overtuigen van de levensvatbaarheid van gemotoriseerd vervoer.

 

 

 

 

 

1901

De eerste Royal Enfield-motorfiets wordt geproduceerd. Ontworpen door Bob Walker Smith en de Fransman Jules Gotiet, heeft hij een Minerva-motor van 1 1/2 pk voor de stuurkop. Het achterwiel wordt aangedreven door een lange huidriem.

 

 

 

 

 

1909

De eerste V-twin van Royal Enfield, met een 297cc Zwitserse Motosacoche-motor, wordt gelanceerd op de Stanley Cycle Show. Het model behaalt het volgende jaar talrijke competitie successen, onder meer in de John O ’Groats to Lands End Trial.

 

 

 

 

1914

De eerste tweetaktmotor van Royal Enfield gaat volledig in productie. Terwijl Groot-Brittannië verwikkeld raakt in de Eerste Wereldoorlog, heeft de productie van de grootste motorfiets van het bedrijf, de 770cc 6 pk V-twin, voorrang. Tijdens het conflict levert het bedrijf motorfietsen aan de Britse, Belgische, Franse, Amerikaanse en imperiale Russische legers.

 

 

 

 

1924

Continue ontwikkeling resulteert in een reeks van 8 modellen, waaronder de lancering van het Sports Model 351, de eerste Royal Enfield 350cc OHV 4-takt motorfiets met voetbediende versnellingswissel. Een uniek 225cc tweetakt step-through 'Ladies Model' wordt ook geïntroduceerd.

 

 

 

 

 

1926

Een grote brand breekt uit in de 18 hectare grote Redditch-fabriek. De eigen brandweer van het bedrijf slaagt erin de vlammen te bestrijden die de hele fabriek dreigen te overspoelen.

 

 

 

 

1928

Royal Enfield neemt zadeltanks aan in plaats van verouderde platte tanks. Het is ook een van de eerste fabrikanten die zijn voorvorksysteem heeft gewijzigd van een Druid-ontwerp in een middenverende voorvork.

 

 

 

 

 

 

1930

Het decennium begint met een divers assortiment van elf modellen, van de 225cc 2-takt Model A tot de 976cc V-twin Model K. Nieuwe 350 en 500cc zijkleppen en bovenkleppenmachines met dry-sump smering worden ook geproduceerd.

 

 

 

 

1932

De legendarische "Bullet" motorfiets is geboren. Het wordt voor het eerst getoond in november 1932 op de Olympia Motorcycle Show in Londen. Er worden drie versies geproduceerd: 250, 350 en 500cc, allemaal met schuine 'sloper'-motoren, cilinderkoppen met twee poorten, voetbediende versnellingswissels en hoge compressiezuigers.

 

 

 

 

1933

Oprichter en gezamenlijk directeur, Bob Walker Smith, overlijdt. Zijn zoon, majoor Frank Smith. die een aantal jaar gezamenlijk directeur was met zijn vader, neemt de volledige controle over The Enfield Cycle Company over.

 

 

 

 

 

 

1933

De baanbrekende Model Z 'Cycar' gaat in de verkoop. Deze 148cc tweetakt is gericht op pendelaars en beschikt over een volledig omsloten motor en beenbeschermingen om zijn rijder te beschermen tegen de ergste elementen.

 

 

 

 

1936

De 500cc Bullet is radicaal veranderd met de release van de Model JF. Het beschikt over een rechtopstaande motor met een cilinder met 4 kleppen. Een sportversie, met een bronzen cilinderkop, is beschikbaar op speciale bestelling.

 

 

 

 

1939-1945

Royal Enfield produceert grote hoeveelheden militaire motorfietsen, fietsen, generatoren en luchtafweergeschutvoorspellers tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het meest iconische model is de 125cc 'Airborne' motorfiets die bekend staat als de Flying Flea. Deze 126cc 2-slagen kunnen in speciaal vervaardigde parachutewiegjes worden geladen en met parachutisten achter vijandelijke linies worden gedropt.

 

 

 

 

1948

Het naoorlogse 350cc Bullet-prototype, met radicale, met olie gedempte achterwielophanging, is te zien in de Colmore Cup Trial van februari 1948. Twee Bullets maken deel uit van het zegevierende British Trophy-team in de ISDT (International Six Days Trial) uit 1948, gehouden in Italië. Beide ruiters winnen gouden medailles.

 

 

 

 

 

1949

De nieuwe 350cc Bullet- en 500 Twin-modellen worden in het VK gelanceerd. Beide fietsen hebben hetzelfde frame, zwenkarmophanging, telescopische voorvork en versnellingsbak. K. R. Sundaram Iyer lanceert Madras Motors om Britse motorfietsen te importeren in India, waaronder Royal Enfields.

 

 

 

 

 

1952

De ster rijder van Royal Enfield, Johnny Brittain, wint de prestigieuze Scottish Six Days Trial op zijn 350cc Bullet, HNP 331.

 

 

 

 

 

1952

Madras Motors ontvangt een order van het Indiase leger voor 500 350cc Bullets. De motorfietsen komen begin 1953 uit Redditch en blijken een groot succes te zijn, zowel winterhard als gemakkelijk te onderhouden.

 

 

 

 

 

1955

Het bedrijf Redditch werkt samen met Madras Motors in India om 'Enfield India' te vormen. Het werk begint met de bouw van een speciaal gebouwde fabriek in Tiruvottiyur, in de buurt van Madras.

 

 

 

 

1956

De Tiruvottiyur-fabriek wordt geopend en Bullets worden onder licentie vervaardigd. Aanvankelijk worden deze machines in kitvorm vanuit Engeland verzonden en vervolgens in de Madras-fabriek geassembleerd. Tegen het einde van het jaar zijn er 163 Enfield India Bullets gebouwd.

 

 

 

 

1957

Johnny Brittain wint voor de tweede keer de Scottish Six Days Trial on a Bullet en eindigt ook de top van het Britse proefkampioenschap. Het 250cc Crusader-model wordt gelanceerd in Groot-Brittannië. De motorfiets produceert 13 pk en beschikt over een motor voor de constructie van een unit en alternator elektronica met spoelontsteking.

 

 

 

 

 

1964

De iconische Continental GT café-racer wordt geprezen als een team van journalisten in minder dan 24 uur van John O'groats naar Lands End rijdt, inclusief 8 ronden van het Silverstone-circuit. De GT is voorzien van een fiberglass racetank, clip-on stuur, achter sets, een humped race seat, toerenteller en een weggeveegde uitlaat.

 

 

 

 

1967

Met nog maar twee modellen in productie in het begin van het jaar - de 250cc Continental GT en de 736cc Interceptor - wordt de Redditch-faciliteit van Royal Enfield gesloten en de site verkocht aan ontwikkelaars. De productie van de Interceptor gaat door in de ondergrondse faciliteit van Enfield in Upper Westwood, nabij Bradford op Avon, tot de sluiting in juni 1970.

 

 

 

 

 

1977

Enfield India begint de 350cc Bullet te exporteren naar het VK en Europa. De omzet groeit snel naarmate de motorfiets een aanhang ontwikkelt onder liefhebbers van klassieke motorfietsen.

 

 

 

 

1989

Een nieuwe 24 pk 500cc Bullet is uitgebracht. De fiets is voornamelijk gericht op exportmarkten waar hij verkrijgbaar is in een klassieke, luxe en superster uitvoering.

 

 

 

 

 

1993

Enfield India produceert 's werelds eerste en enige in massa geproduceerde dieselmotorfiets. Bekend als de Enfield Diesel, gebruikt het een zeer zuinige 325cc power unit geïnstalleerd in het standaard Bullet rollend chassis.

 

 

 

 

 

1994

De fabrikant van bedrijfsvoertuigen en tractoren, The Eicher Group, neemt Enfield India Limited over. Eicher heeft wortels in India daterend uit 1948. Het hernoemt het bedrijf Royal Enfield Motors Limited.

 

 

 

 

 

1997

Veertig Royal Enfield-motorfietsen klimmen naar Khardung La, 's werelds hoogste berijdbare pas, die een precedent vormt voor epische ritten over enkele van' s werelds moeilijkste terrein en het creëren van een blauwdruk voor de jaarlijkse Himalayan Odyssey-rit.

 

 

 

 

1999

Gebruikmakend van de ontwerpvaardigheden van het Oostenrijkse AVL, begint de productie van een herziene 350cc volledig aluminium lean verbrandingsmotor, bekend als de A350, in een nieuwe Royal Enfield-fabriek in de buurt van Jaipur, Rajasthan.

 

 

 

 

 

 

2001

De Daredevils, het motorweergaveteam van het Indian Army Corps of Signals, Jabalpur, vormt een menselijke piramide van 201 mannen op tien 350cc kogels. Ze rijden een afstand van meer dan 200 meter om een nieuw wereldrecord te vestigen.

 

 

 

 

2002

De Thunderbird, een stijlvolle lean burn cruiser, wordt gelanceerd. Het beschikt over de eerste versnellingsbak met 5 versnellingen die sinds de jaren zestig op een Royal Enfield wordt gebruikt. Meer dan 1000 Royal Enfield motorfietsen van alle leeftijden dalen af op Redditch voor het evenement 'Redditch Revisited' van de Royal Enfield Owner's Club.

 

 

 

 

2004

De Electra X, een exportkogel met een 500cc-versie van de volledig gelegeerde lean-verbrandingsmotor, wordt verkocht. De retro-stijl ‘Bullet Machismo’ wordt in een TNS Autocar-enquête beoordeeld als de ‘No.1 Cruiser’.

 

 

 

 

 

2005

Royal Enfield viert zijn 50e verjaardag in India met de release van herdenkingsmunten Thunderbird en Bullet Electra en het salontafelboek 'The Legend Rides On'.

 

 

 

 

 

2008

Het Thunderbird Twinspark wordt in India gelanceerd met de nieuwe Unit Construction Engine (UCE). Royal Enfield begint de Classic, India's eerste 500cc EFI, Euro III-conforme motorfiets, naar Europese markten te exporteren.

 

 

 

 

 

2009

De 500cc UCE-motor wordt gelanceerd in India. De retro-stijl Classic-versie bereikt onmiddellijk een cultstatus en de verkoop groeit snel.

 

 

 

 

 

2011

Royal Enfield-rijders over de hele wereld worden aangemoedigd om een ritje te maken op het inaugurele evenement 'One Ride'. Het wordt een jaarlijkse rit, die op elke eerste zondag in april plaatsvindt. Het bedrijf verwerft 50 hectare grond in Oragadam voor zijn nieuwe fabriek. Een door de fabriek georganiseerde reis overschrijdt voor het eerst de Nepalese grens met ‘Tour of Nepal’.

 

 

 

 

2012

Royal Enfield lanceert zijn eerste snelwegcruiser, de volledig zwarte Thunderbird 500. De werkzaamheden aan de nieuwe fabriek in Oragadam gaan snel door, terwijl de Tiruvottiyur-fabriek een nieuw productierecord vestigt om 113.000 motorverkopen te halen.

 

 

 

 

2013

Manufacturing commences at Oragadam, Tamil Nadu. This state-of-art factory, which includes a robotic paint facility, will be the nucleus of Royal Enfield’s future global ambitions.

 

 

 

 

 

2013

De productie begint in Oragadam, Tamil Nadu. Deze ultramoderne fabriek, met een robotverffaciliteit, zal de kern vormen van de toekomstige wereldwijde ambities van Royal Enfield.

 

 

 

 

 

 

2014

Royal Enfield introduceert een nieuwe winkelervaring in India met de opening van de eerste exclusieve gear store in Khan Market, New Delhi.

 

 

 

 

 

2015

Het bedrijf verwerft Harris Performance, een gerenommeerd Brits ontwerp- en fabricagebedrijf voor motorfietsen, om zijn technische en productontwerpmogelijkheden te verbeteren.

 

 

 

 

 

2015

Royal Enfield North America is opgericht. Met het hoofdkantoor in Milwaukee, Wisconsin, is het de eerste dochteronderneming voor directe distributie buiten India.

 

 

 

 

 

2016

Royal Enfield debuteert de Himalayan, zijn eerste avontuurlijke motorfiets. Met een geheel nieuwe 411cc SOHC-motor en vering met groot bereik, is deze ontworpen om avontuurlijke motorrijders het juiste gereedschap te geven voor alle wegen en geen wegen.

 

 

 

 

2017

Het nieuwe Royal Enfield Technology Centre wordt geopend op Bruntingthorpe Proving Ground, nabij Leicester in het Verenigd Koninkrijk. Een team van meer dan 100 ingenieurs, ontwerpers en testers begint te werken aan onderzoek, ontwikkeling en langetermijn productstrategie.

 

 

 

 

 

2017

De productie begint in de derde fabriek van het bedrijf. Gelegen in Vallam Vadagal, in de buurt van Chennai, is deze productiefaciliteit van wereldklasse gewijd aan de productie van Royal Enfield 350cc-machines.

 

 

 

 

 

2017

De nieuwe 650cc Royal Enfield Interceptor en Continental GT twins worden onthuld op de EICMA Motorcycle Show in Milaan, Italië, en op Rider Mania in Goa, India. Het bedrijf opent zijn eerste café, het Royal Enfield Garage Café, in Baga, Goa.

 

 

 

 

2018

De Royal Enfield Classic 500 Pegasus, een eerbetoon aan de WWII Royal Enfield Flying Flea, wordt gelanceerd in het Imperial War Museum, Duxford, Verenigd Koninkrijk. slechts 1000 individueel genummerde motorfietsen wereldwijd. De Indiase markttoewijzing van 250 machines in minder dan 3 minuten uitverkocht.

 

 

 

 

 

2018

Cayla Riva, een 18-jarige racer uit Californië, vestigt een nieuw snelheidsrecord van 157.053 mijl / u tijdens de Speed Week in de Bonneville Salts Flats. Haar fiets, een Continental GT 650 twin, is speciaal voorbereid op Bonneville met S&S Cycle engine tuning. En een Harris Performance-frame.

 

 

 

2018

Met ontwerpaanwijzingen uit de 1140cc KX V-tweeling van de late jaren 1930, demonstreert de 838cc KX Concept V-twin de mogelijkheden van het ontwerpteam in het UK Technology Centre. Met liggervorken met een geïntegreerde koplamp en een enkelzijdige softtail-achterzijde is het de ster van de show wanneer onthuld op EICMA.

Gegevens

 

Gebroeders Van Doorn Motoren
BERNSEWEG 20 O-P
5324 JW Ammerzoden  
Telefoon: 073-5996174 

 Email: info@vandoornmotoren.nl

Openingstijden

Maandag  Gesloten    
Dinsdag 8.00  17.00 uur 
Woensdag  8.00  - 17.00 uur 
Donderdag     8.00    -   17.00 uur 
Vrijdag  8.00  17.00 uur 
Zaterdag 8.00  - 16.00 uur
Zondag Gesloten    
 

Dealer van O.A.

  • Royal Enfield motoren &  accessoires
  • Halvarssons en Lindstrands motorkleding
  • Buse Motorkleding
  • Bagster
  • Bridgestone banden
  • Motul olie & onderhoud
  • Zard uitlaten
  • Hyperpro vering
  • Optiline

 

Social netwerk

Andere activiteiten